7 Tips voor het promoten van een boek op LinkedIn

Een van de dingen die ik graag doe, is het helpen van schrijvers, kunstenaars en artiesten zichzelf via internet onder de aandacht te brengen. Ik ga daarbij uit van sociaal kapitaal. Dat wil zeggen dat je bekendheid en geloofwaardigheid vergaart op internet. In dit artikel geef ik enkele handige tips om een boek via LinkedIn te promoten en wat algemene LinkedIn tips. Je kunt mij altijd vragen om advies voor jouw specifieke situatie. Dat doe ik zonder prijsafspraak: je geeft me achteraf wat je het waard vind!linkedin_logo

Eerst een paar algemene tips:

  • Maak je profiel zo volledig mogelijk. De belangrijkste elementen zijn een foto van jezelf, een beschrijving van je kwaliteiten en je achtergrond. Rechts van je profiel staan tips van LinkedIn om je profiel aan te vullen. Volg die tips!
  • Contacten. Het is geen wedstrijdje wie de meeste heeft, maar het is wel een netwerksite! Contacten leggen is dus zeker de bedoeling. Misschien heb je al heel wat contacten toegevoegd, maar ik kan me voorstellen dat je nog heel wat mensen kunt toevoegen als je er even aandacht aan geeft. Heb je bijvoorbeeld al je emailcontacten geïmporteerd? Als je een gmail-, hotmail-, of yahooaccount hebt is dit heel makkelijk. Je ziet dan ook meteen wie er al op LinkedIn zit. Goede bekenden en vrienden kun je uitnodigen voor LinkedIn als ze zich nog niet hebben aangemeld. Een andere goede manier om contacten op te sporen is het bekijken van de contacten van contacten. Er zijn meerdere manieren om erover te denken, maar mijn richtlijnen zijn:
  1. Ik moet iemand ontmoet hebben, of waardevol virtueel contact hebben gehad.
  2. Ik moet contact willen, om welke reden dan ook. Ik heb bijvoorbeeld ook een aantal oude schoolvrienden als contact. Vaak zitten die in totaal andere werkgebieden dan ik, maar ik vind dat naast gewoon leuk, ook handig: je weet nooit hoe een koe een haas vangt. De grootte van je netwerk heeft invloed op de kwaliteit ervan.

Nu specifieke tips om je nieuwe boek te promoten:

Het is belangrijk dat je nieuwe boek zichtbaar is op je profielpagina. Dat geldt ook voor je actuele bezigheden. Vandaar:

  • Pas je headline aan. Zet daarin nu alvast dat je boek af is en wanneer het uitkomt. Update deze headline regelmatig. In elk geval eens per maand. Je hele netwerk krijgt dit te zien bij de recente activiteiten als ze inloggen.
  • Een goede manier om je headline te updaten is via Twitter. Je moet het willen, maar het is zeker een goede optie. Je kunt een Twitter-account aanmaken en die via een extensie achter een Tweet (Twitterbericht) automatisch doorsturen naar LinkedIn. Je kunt zo bijvoorbeeld laten weten dat je vanavond een interview hebt bij …, of een optreden in … met … . Zie het als een manier om te laten weten wat je bezighoudt, niet als directe reclame. Dus niet schrijven “Koop nu mijn nieuwe boek!”, maar “Mijn boek is uit!”
  • Je kunt op LinkedIn een zgn. Reading List van Amazon.com installeren. (zoek naar de link “add applications” op in je profiel) Hierop kun je boeken zetten die je onder de aandacht wil brengen. De cover van de boeken op die lijst zijn zichtbaar op je profielpagina en er staat een link bij naar de Amazon-pagina waarop het boek te koop wordt aangeboden. Als je dan ook nog een affiliate-account aanmaakt bij Amazon, krijg je 5% commissie op elke verkoop. Dan ben je helemaal web-savvy bezig. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je boeken te koop zijn op Amazon.
  • Je kunt lid worden van relevante groepen op LinkedIn. Er zijn er duizenden. Denk over welke onderwerpen relevant zijn voor jou en meld je aan. Vervolgens kun je interviews en recensies als nieuws items aan die groepen toevoegen. Bedenk weer: geen reclame! Het moet actueel en relevant voor de groep in kwestie zijn. En bedenk: hoe meer je de groep geeft, hoe meer je terug krijgt.
  • Je kunt op zoek gaan naar vragen in de Q&A-sectie van LinkedIn. Soms vind je dan vragen waar je een antwoord op hebt. Dit is een manier om credibility te vergaren door je expertise met anderen te delen. Denk hier aan schrijven, publiceren, onderwerpen in je boek(en), etcetera. Ook hier zal blijken: hoe meer je geeft, hoe meer je krijgt.

Het belang van de tips neemt af. De belangrijkste staan dus bovenaan. Dit is enigszins arbitrair, omdat het ook afhankelijk is van hoeveel tijd je bereid bent erin te stoppen. Geef je bijvoorbeeld veel antwoorden in de Q&A, dan neemt het belang daarvan toe.

Natuurlijk is LinkedIn niet bij uitstek een marketing tool voor producten, maar als je het goed inzet kan het binnen je professionele netwerk je geloofwaardigheid en zichtbaarheid doen toenemen.

Het internet biedt vele andere mogelijkheden om via sociale netwerken op een leuke en gratis  manier jouw product of dienst onder de aandacht te brengen. Ik noemde al Twitter, maar ook FaceBook, relevante fora en discussiegroepen en een blog zijn allemaal goede manieren om je sociaal kapitaal (en daar gaat het om!) te laten groeien.

Hoe meer je weggeeft, hoe groter het wordt! Is dat niet mooi…

Nou?

