Een stervende economie in vogelvlucht

Yes we can!

Sinds een paar jaar volg ik het economisch nieuws op de voet. Voordat de eerste kredietcrisisklappen vielen, las ik al een aantal jaar zo af en toe waarom dit kapitalistisch systeem niet kan blijven voortbestaan. Vanaf het moment dat Lehmann Brothers het zelfgecreëerde zwarte gat in werd gezogen (over CERN hebben we het een andere keer…), was ik aan beurs.nl gekluisterd. Ik bleek een rode-cijfer fetisj in mij te hebben en die manifesteerde zich vol overgave. Naast het bekijken van de grafiekjes en tabelletjes, begon ik ook te zoeken naar achtergrondinformatie. Ik merkte al snel dat via de reguliere kanalen vooral de waan van de dag en de door persbureaus en corporate marktanalisten voorgekauwde info-prut werd uitgepoept. Gelukkig is het internet vooralsnog een ware vrijplaats en kun je onafhankelijke sites vinden die waardevolle informatie herbergen en je helpen om een kijkje te nemen onder de motorkap van de economie. Dat is wat ik toen ben begonnen te doen.

De afgelopen paar maanden ben ik op informatie gestuit uit verschillende bronnen die allemaal dezelfde kant uitwijzen: recht naar beneden. Nog voor dit jaar voorbij is.

In dit artikel zet ik een aantal van die bronnen op een rijtje, zodat de geïnteresseerde lezer die zich hiervan op de hoogte wil stellen daartoe de gelegenheid heeft. Ik probeer dit rijtje te laten lopen van algemeen naar specifiek en zal het in de komende tijd blijven aanvullen.

Ik vertel er alvast bij dat er ook mensen aan het woord komen met een uitgesproken holistische visie op de wereld. Die deel ik met ze. Doe jij dat niet, dan nodig ik je uit toch de informatie in je op te nemen en het in het grotere plaatje te passen. Je bepaalt nog altijd zelf je positie en baat het niet dan schaadt het niet.

Daar gaan we.

We beginnen met het fantastische Money as Debt, een animatiefilm die het ontstaan en functioneren van het huidige economisch stelsel zeer begrijpelijk en inzichtelijk maakt. Sla vooral over als je dit al kent en vooral niet als je niet weet waar geld eigenlijk vandaan komt.

Tijd voor Gerald Celente, één van de meest gevolgde onafhankelijke trend watchers van de afgelopen jaren. Voorspelde de kredietcrisis zeer nauwkeurig. Kijk op zijn website voor meer informatie en achtergrond: www.trendsresearch.com
In onderstaande video een korte impressie van zijn perspectief op de economische situatie van de VS, die natuurlijk veel overeenkomsten vertoont met de onze. Hij heeft het in dit interview niet specifiek over zijn voorspellingen voor 2010, die kun je wel vinden op bovenstaande website. Het komt erop neer dat het bail-out geld zijn uitwerking kwijtraakt en dat er dan geen houden meer aan is.

De volgende in de serie aanwijzingen komt uit een compleet andere hoek: een blanke, jonge vrouw die een sjamaan is in een Native American stam. Een bijzondere vrouw met een bijzondere boodschap. In het onderstaande deel van een lezing die ze begin dit jaar gaf, spreekt ze over het falen van de drie belangrijkste peilers van het huidige maatschappelijk leven: overheid, economie en religie. Denk ervan wat je wilt, bekijk meer van haar of denk na één minuut ‘dit is niet voor mij’. Beslis zelf.

Een indirecte aanwijzing dat er iets op stapel staat waar the powers that be zich op voorbereiden (terwijl ze naar buiten toe vooral de duimen opsteken om aan te geven dat alles tip-top in orde is als we maar genoeg bezuinigen), is een zeer grote bestelling van diesel en benzine. Huh? Yep. Lees maar, is interessant genoeg.

2010/08/israel-orders-massive-military-fuel

Nu Peter Schiff, ook al zo’n trends watcher die de credit crunch zag aankkomen. Hij ziet de Dolar in 2010 of 2011 minmaal (!) 50% van zijn waarde verliezen. Net als Celente heeft hij het voornamelijk over de economie van de VS. De Europese economie is natuurlijk zeer nauw verwant aan die van de VS, niet alleen wat betreft internationale betrekkingen, maar ook wat betreft de opzet van het systeem zelf.

Als voorlopige afsluiter leggen twee Nieuw Zeelandse cabaretiers in een korte, grappige sketch uit waarom ook de Europese economie ten dode is opgeschreven.

Ik ben altijd op zoek naar nieuwe bronnen voor onafhankelijk nieuws, dus als je een tip hebt hoor ik dat graag! In de blogroll in de rechterkolom staat nog een aantal links naar onafhankelijke nieuwsbronnen. Klik vooral eens rond.
Tenslotte wil ik nog even benadrukken dat ik zeker niet pessimistisch ben ingesteld. Daarom zal ik ook binnenkort een artikel posten waarin ik met alternatieven voor dit rotte systeem kom. Er is namelijk veel meer moois mogelijk. Lees bijvoorbeeld mijn korte stukje over Riane Eisler even.

Nou?

